Honda odświeża motocykle
Model CRF250L i CRF250 RALLY w wersji na rok 2021 otrzymają znaczące udoskonalenia.
Model CRF250L, wprowadzony na europejski rynek w 2012 roku, konsekwentnie udowadniał atrakcyjność formuły wszechstronnego, lekkiego motocykla dwufunkcyjnego.
W 2017 roku dołączył do niego model CRF250 RALLY o wyglądzie sportowej maszyny wprost z tras Dakaru, przeznaczony do wypraw na dłuższych dystansach.
Oba motocykle w wersji na rok 2021 otrzymają znaczące udoskonalenia, w tym nowy silnik o większej pojemności, zamontowany na znacznie lżejszym podwoziu, co poprawia stosunek mocy do masy pojazdu o 13%.
- Nowy silnik o pojemności 286 cm3 z wydłużonym skokiem tłoka wytwarza o 10% większą moc maksymalną i o 18% większy maksymalny moment obrotowy
- O 4 kg lżejsza masa własna oznacza poprawę stosunku mocy do masy o 13%
- Nowa rama, zawieszenie o dłuższym skoku, większy prześwit, zmieniona geometria układu kierowniczego i poprawiona pozycja kierowcy to lepsze prowadzenie motocykla w każdym terenie
- Nowy, wyrazisty wyświetlacz LCD w obu modelach
- O 2,7 l większa pojemność zbiornika paliwa w CRF300 RALLY, wyższy komfort podróży na długich trasach, obniżona wysokość siedzenia
Zgodny z normą EURO 5, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 286 cm3, osiąga maksymalną moc 27 KM przy 8500 obr/min, a dzięki dłuższemu skokowi tłoka rozwija o 18% wyższy moment obrotowy, sięgający 26,6 Nm przy 6500 obr/min (od 18,2 kW przy 8500 obr/min do 22,6 Nm przy 6750 obr/min).
Fazy rozrządu zostały zmienione wraz z przeprojektowanym układem dolotowym i wydechowym w celu uzyskania znacznie wyższego momentu obrotowego i mocy w średnim zakresie prędkości silnika. Przełożenia biegów 1-5 są krótsze, co zwiększa korzyści wynikające z wyższego momentu obrotowego i większej mocy, natomiast 6-ty bieg wydłużono, by zapewnić bardziej relaksującą jazdę z dużą prędkością. Siła nacisku, potrzebna do wciśnięcia dźwigni sprzęgła, została zredukowana o 20%, co wraz ze sprzęgłem antyhoppingowym ułatwia radzenie sobie z przyczepnością tylnego koła.
Przeprojektowana, częściowo podwójna stalowa rama kołyskowa, aluminiowy wahacz i dolna półka to najważniejsze elementy, które pozwoliły obniżyć masę całkowitą motocykla o 4 kg. Sztywność ramy zoptymalizowano w wyniku dążenia do idealnej równowagi pomiędzy informacją zwrotną z nawierzchni i pewnością prowadzenia. Geometria układu kierowniczego została precyzyjnie dostosowana do zwiększonego prześwitu oraz do większego skoku zawieszeń obu kół (o 10 mm z przodu i 20 mm z tyłu w CRF300L oraz o 10 mm z przodu w CRF300 RALLY).
Między owiewkami modelu CRF300L umieszczono smuklejszy zbiornik paliwa o pojemności 7,8 litra oraz siedzisko, nowy jest też wyświetlacz LCD (Pozytyw). Aby zapewnić łatwe, nie wymagające wysiłku manewrowanie, pozycja jazdy została zmieniona – kierownica jest lekko przesunięta do tyłu, a podnóżki obniżone i cofnięte. Podniesiona o 5 mm wysokość siedziska wynosi obecnie 880 mm.
CRF300 RALLY otrzymał natomiast siedzenie o wysokości 885 mm – o 10 mm niższe, szersze, montowane na gumach, a jego zbiornik paliwa został powiększony o 2,7 l – do 12,8 l. W kierownicy zastosowano wewnętrzne obciążniki ograniczające drgania, na podnóżkach znajdują się gumowe nakładki, a kierunkowskazy LED są mocowane elastycznie, co zwiększa ich mechaniczną odporność.
Modele CRF300L i CRF300 RALLY pozostają niezwykle użytecznymi, uniwersalnymi motocyklami o podwójnym zastosowaniu. Dzięki udoskonaleniom wersji na rok 2021, są lepiej przygotowane do podróży – od tej dookoła osiedla po tę dookoła świata.
Źr. Motot@rgert