Augusta Rush 1000
Motocykl MV Agusta Rush 1000 został zaprojektowany by budzić największe motocyklowe emocje. To bez wątpienia. Ale przy tym motocyklu trzeba jeszcze potrafić świadomie sięgnąć po te emocje. Dla niedoświadczonego motocyklisty może to być niebezpieczne. Ten pojazd to „naj” firmy MV Augusta – najmocniejszy, najszybszy, najdroższy. „Naj” zobowiązuje…
Swoisty naked z osiągami wyścigówki. To ciekawe zestawienie. W modelu z roku 2021 silnik z zaworami promieniowymi oraz tytanowymi korbowodami generuje moc ok. 208 – 212 KM. Warto przy tym parametrze dodać, że motocykl ten waży tylko 186 kg. Jak na klasę „1000” to bardzo dobry wynik. Wiele rozwiązań tej maszyny zaczerpniętych ze świata wyścigów Moto GP. Do tego dobra elektronika i zawieszenie pozycjonuje ten motocykl w najwyższej światowej lidze, w swojej klasie. Prędkość maksymalna to grubo ponad 300 km/h. A wszystko to można mieć u nas za 175 000 zł.
Założona na początku ubiegłego wieku włoska firma MV Agusta początkowo była związana przemysłem lotniczym. Pierwszy motocykl powstał tam dopiero w 1945 roku. Dziś jest to jedna z najbardziej renomowanych marek na świecie, a niepowtarzalne turystyczne, miejskie i sportowe motocykle MV Agusta cieszą się uznaniem motocyklistów na całym świecie.
MV Agusta była zawsze marką mocno związaną z wyścigami motocyklowymi. Z jednej strony kojarzona jest więc ze spektakularnymi zwycięstwami na torach, z drugiej – z nietuzinkowym designem i dbałością o szczegóły, charakterystycznymi dla absolutnie wszystkich modeli motocykli turystycznych, miejskich i sportowych tej marki. Obecnie maszyny ze stajni MV Agusta biorą udział w wyścigach World Superbike oraz Moto GP w kategorii Moto 2.
Rzućmy okiem na silnik MV Agusta Rush 1000. Jest to 4-cylindrowa jednostka napędowa, chłodzona cieczą, o pojemności skokowej 998 cm³, wyposażona w 4 zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu w głowicy. Do tego duży stopień sprężania o wartości 13,4. Standardowo silnik ten osiąga moc 208 KM przy 13 000 obr./min., ale przy zastosowaniu specjalnego wydechu moc wzrasta do 212 KM przy 13 600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 116,5 Nm przy 11 000 obr./min. Napęd na tylne koła przenoszony jest w tym pojeździe przez wielotarczowe mokre sprzęgło, sześciostopniową skrzynie biegów i dalej łańcuchem.
Stylistyka tego pojazdu to temat na odrębny artykuł. Włosi, jak zwykle, pokazali, że dla nich pojazd musi być i ładny i dobry mechaniczne. Ta zasada obowiązuje we włoskim wzornictwie pojazdów od początków motoryzacji. To wręcz pewna filozofia tworzenia. Jeżeli kiedyś spotkacie brzydki włoski pojazd (czy to samochód czy motocykl) to znaczy, że nie projektował go Włoch lub że biurokratyzowani marketingowy wymusili siła na konstruktorze, aby uległ jakimś europejskim czy japońskim trendom mody. Mogę was zapewnić, że nie ma to wiele wspólnego z ceną. W latach 50., 60. i 70. Włosi nawet tanie motorowery tworzyli z niebywałą dbałością o formę. Jest to dla nas mało znane, bo włoska motoryzacja (poza Polskim Fiatem) była u nas przez lata raczej nie znana. Tak też jest z motocyklem MV Agusta Rush 1000. Tu zarówno całość, jak i poszczególne elementy, to wyroby o szczególnej urodzie.
Ze względu na cenę nie będzie to pewnie motocykl sprzedawany masowo, ale na pewno znajdzie u nas wielu miłośników, którzy docenią jego walory. Jak widać po statystykach z ostatniego półrocza szybciej wzrasta u nas sprzedaż motocykli bardzo drogich niż motocyklowej klasy średniej.
Więcej w 20 numerze iMotocykl: [LINK]