Suzuki GSX-S1000
Najnowsza wersja modelu GSX-S1000 zadebiutowała w Wirtualnym Salonie Suzuki.
Pierwsza poważna modernizacja tego pojazdu ma głównie na celu poprawienie osiągów i prowadzenia motocykla oraz oczywiście dostosowanie pojazdu do nowych norm emisji spalin Euro 5.
Przy okazji tych zmian swoje trzy grosze dołożyli również styliści. Pierwsze egzemplarze nowej Suzuki GSX-S1000 mają pojawić się w polskich salonach już na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Oficjalna cena nowego motocykla wynosi 56 900 zł.
Motocykl Suzuki GSX-S1000 został zaprezentowany w 2015 roku, jako nowy model. Jego silnik, o pojemności skokowej 999 cm³, pochodził z GSXR1000, został jednak przeregulowany do spokojniejszej jazdy. Podwozie tego motocykla zostało skonstruowane tak, że pozycja kierowcy stała się bardziej wyprostowana. Głównym założenie konstruktorów z Suzuki było stworzenie szybkiego i wygodnego w prowadzeniu motocykla rekreacyjnego (ulicznego), mającego jednak sportowy pazur.
Na ile to się udało przekonamy się po pierwszych jazdach testowych.
Koncepcja modelu GSX-S1000 wyraźnie definiuje jego rolę, jako ulicznego wojownika, który zapewnia sportowe wrażenia podczas każdego wyjazdu.
Chodzi tu przede wszystkim o najlepsze osiągi, pewność prowadzenia, optymalny komfort i atrakcyjny wygląd.
Stylistyka:
To pozostawiam do indywidualnej oceny. Każdy szuka czegoś innego.
Czego można się spodziewać po nowej odsłonie GSX-S1000 pokazują zdjęcia.
Dla mnie – subiektywnie – sprawia on wrażenie zwartego i konkretnego. Ma w wyglądzie spory pierwiastek „zwykłego motocykla”, który ma po prostu dobrze jechać i dawać z tego radość, a nie epatować wymyślnymi, do niczego nie potrzebnymi, gadżetami. Dwie słuszne tarcze hamulcowe z przodu i jedna z tyłu dają poczucie pewność. W motocyklach tej klasy to jednak już standard.
To oczywiście opinie kierowcy, „na pierwszy rzut oka”. Myślę że mniej pochlebne w swoich ocenach będą pasażerki, dla których przygotowano wręcz „symboliczne” tylne siedzenie. Wygląda na to, że nowa Suzuki GSX-S1000 będzie pojazdem bardziej dla „poszukiwaczy przygód” niż żonatych motocyklistów.
Silnik:
- Czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, o pojemności 999 cm³, opierający się na osiągach motocykla klasy supersport, zmieniony i poprawiony w celu płynniejszego i bardziej liniowego dostarczenia mocy, głównie w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowej. Tak charakterystyka jest przyjazna w codziennej jeździe po mieści.
- Poprawiony kompaktowy układ wydechowy o nowym kształcie kolektora, z przesuniętym systemem Suzuki Exhaust Tuning (SET), nowe katalizatory oraz przebudowana komora w celu spełnienia norm emisji Euro 5.
- Poprawiony układ wtrysku paliwa, wykorzystujący dziesięciootworowe wydłużone dysze wtryskowe w każdym korpusie przepustnicy, maksymalizujący efektywność wypełnienia komory spalania oraz przyczyniający się do zmniejszenia zużycia paliwa.
- Asystent sprzęgła Suzuki Clutch Assist System (SCAS) zapewnia łagodniejszy proces hamowania silnikiem, lepszą kontrolę podczas redukcji biegów oraz powoduje, że do obsługi dźwigni sprzęgła wymagane jest użycie mniejszej siły.
Systemy:
- System wspomagania jazdy SUZUKI INTELLIGENT RIDE SYSTEM (S.I.R.S.) – przełącznik trybów jazdy Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) umożliwia wybór pomiędzy trzema charakterystykami mocy, według własnych preferencji oraz warunków panujących na drodze.
- System kontroli trakcji Suzuki Traction Control System (STCS) oferujący 5 ustawień oraz możliwość wyłączenia.
- Nowy system elektronicznego sterowania przepustnicami ride-by-wire jest prostszy, lżejszy i bardziej kompaktowy niż poprzedni system oparty na mechanicznym sterowaniu linką.
- Dwukierunkowy quickshifter Quick Shift System (z możliwością wyłączenia) zapewnia szybkie i gładkie zmiany biegów bez konieczności użycia dźwigni sprzęgła. Funkcja automatycznego międzygazu podczas redukcji powoduje przyjemne, satysfakcjonujące wrażenie.
- System łatwego rozruchu Suzuki Easy Start System zapewnia większą wygodę i przyjemność z jazdy, umożliwiając kierowcy uruchomienie silnika jednym szybkim naciśnięciem przycisku rozrusznika i bez konieczności naciskania dźwigni sprzęgła.
- Asystent ruszania Low RPM Assist został zaktualizowany by współpracować z systemem SCAS i sprawiać, że ruszanie ze startu zatrzymanego było jeszcze łatwiejsze i płynniejsze.
Podwozie:
- Kompaktowe i lekkie podwozie zostało zaprojektowane tak by zapewnić zwinność, przyjemną charakterystykę i optymalne właściwości prowadzenia w rzeczywistych warunkach jazdy.
- Podwójna aluminiowa rama z prostymi, głównymi ramionami prowadzącymi od główki ramy aż do mocowania wahacza, jest wyjątkowo sztywną i lekką konstrukcją.
- Aluminiowy wahacz pochodzi ze sportowego modelu GSX-R1000.
- Nowa, szersza o 23 mm kierownica, z poprawionym kątem ustawienia, wraz z zaktualizowanym kształtem siedzenia pozwala osiągnąć wygodniejszą, wyprostowaną pozycję podczas jazdy.
- W pełni regulowany, odwrócony widelec KYB (Kayaba) o średnicy goleni wynoszącej 43 mm zapewnia sportową i jednocześnie komfortową charakterystykę.
- Regulowane tylne zawieszenie zapewnia zwinność i stabilność.
- Nowy zbiornik paliwa o zwiększonej do 19 litrów pojemności zmniejsza częstotliwość postojów na tankowanie.
- System ABS dopasowuje siłę hamowania do dostępnego w danym momencie poziomu przyczepności nawierzchni.
- 4-tłoczkowe przednie zaciski Brembo mono-block współpracujące z dwoma pływającymi tarczami o średnicy 310 mm.
- Nowy kształt siedzenia zapewnia lepsze podparcie, wygodę oraz swobodę ruchu.
Nowa odsłona Suzuki GSXS1000 sprawia wrażenie motocykla zawadiackiego.
Dobre osiągi (silnik) połączono tu z bardziej rekreacyjną pozycją kierowcy. Motocykl też wygląda na lekki (w tej klasie pojemnościowej). Dla mnie, jako motocyklisty nieco starszej daty, za dużo w nim jednak elektroniki i wszelkich systemów, które mają myśleć i decydować za kierowcę. To odbiera sporo przyjemności z jazdy. Dobrze, że większość tych systemów ma opcje wyłączenia. Jeżeli ma to być „uliczny wojownik” to musi być nieco szorstki, a nie uładzony systemami.
Pełny tekst i zdjęcia w Magazynie: [LINK]