Gaźniki. Jak to się je?
Ten szkic na temat działania i ewentualnej naprawy najczęstszych problemów gaźnikowych w motocyklach powinien być już dawno gotowy, tyle że jakoś nie mogłem się zebrać za jego zaczęcie. Może jednym z powodów było to, że wiele problemów „gaźnikowych” powodowanych jest przez inne, źle działające podzespoły motocykla i w gruncie rzeczy też trzeba by je opisać?
Może więc zanim zaczniemy podejrzewać gaźniki należy sprawdzić:
– właściwe ustawienie luzu zaworowego,
– jakość i moment iskry (najlepiej lampą stroboskopową),
– działanie kranika, a w motocyklach z gaźnikami podciśnieniowymi również wężyk łączący gaźniki z króćcem ssącym, w celu zbadania czy to paliwo lub powietrze nie przedostaje się do gaźnika,
– stan króćców ssących, a w starszych konstrukcjach miejsca łączeń gaźników z kolektorem ssącym w celu wyłapania ewentualnych przecieków powietrza,
– wreszcie najczęściej niezrozumiana sprawa: jeżeli mamy w naszym motocyklu niefabryczny filtr powietrza i wydech, to możemy się spodziewać, że czeka nas całkowite przeregulowanie gaźników, polegające często na wymianie dyszy głównej oraz iglicy z rozpylaczem (dysza iglicy).
Mimo że gaźniki coraz rzadziej pojawiają się w nowych motocyklach, są nadal najczęstszym podzespołem motocykla odpowiedzialnym za zasilanie silnika w całej masie motocykli wyprodukowanych do początku obecnego wieku. Pytania o ich konstrukcję i naprawę są jednymi z najczęściej powtarzających się w działach technicznych różnych forów motocyklowych.
Kliknij w obrazek i pobierz.