Jubileusz sportów motocyklowych w Kielcach
Kielecczyzna to region bez wątpienia bardzo bogaty w tradycje sportu motocyklowego. Sukcesy zawodników Ludwikowa, SHL, Stali, sekcji motorowej Korony, KKM czy KTM Novi ciągną się nieprzerwanym pasmem od czasów międzywojennych po lata współczesne. Wymienienie nazwisk kieleckich medalistów Sześciodniówek Motocyklowych, Mistrzostw Europy, Pucharu Krajów Demokracji Ludowej, Mistrzostw Polski i rozgrywek pucharowych przybrałoby formę książki telefonicznej. A wszystko zaczęło się osiemdziesiąt lat temu.
W roku 1933 rozegrano po raz pierwszy w Kielcach uliczny wyścig motocyklowy. Start i metę zlokalizowano na ulicy Sienkiewicza na wysokości hotelu Bristol. Motocykliści dziesięciokrotnie pokonywali trasę ulicami: Sienkiewicza, Małą, Placem Panny Marii, Dużą (ówczesna nazwa ulicy Jana Pawła II), Krakowską, Zacisze, Chęcińską, Karczówkowską, marszałka Focha (dziś Paderewskiego) i Sienkiewicza. Najlepszym w stawce okazał się, debiutujący w takiej imprezie, dwudziestodwuletni kielczanin Jerzy Nowak, który wypracował dużą przewagę nad rywalami. Startował on na angielskim Nortonie 500.
Należy dodać, że wówczas kieleckie ulice nie znały asfaltu. Dominował klinkier, granitowa kostka i „kocie łby”. Wyścig z 1933 roku i sukces Jerzego Nowaka uważa się za początek sportów motocyklowych na Kielecczyźnie. Wyścigi uliczne kontynuowano w Kielcach do roku 1939. Wojna przerwała ich kieleckie edycje. Stosowano różne warianty tras,= z których dużym powodzeniem cieszyła się trasa „sprinterska” – start na Placu Panny Marii, poprzez Dużą, dookoła Rynku i Małą.
Kliknij w obrazek i pobierz.