Ale cyrk!
Ku przygodzie
Od najmłodszych lat interesował się techniką motocyklową. Chłonął artykuły w prasie motocyklowej z cyklu „Jak usprawnić…?” Gdy dorósł, dosiadł Jawę. Koledzy siadali na Japońce. Jemu jednak jeździło się dobrze Jawą. Nie widział dla siebie alternatywy w postaci lekkiego i prostego w konstrukcji motocykla. Spotkał Krzysztofa Komendę ze Świdnika. Jego WSK z piętrowym silnikiem stała się inspiracją. Przyjrzał się bliżej silnikowi, który działał nienagannie, więc pomyślał – czemu nie w Jawie? Zabrał się do roboty, w wyniku której powstała widoczna na zdjęciach Jawa. Zaowocowało to obroną pracy magisterskiej w 2011 roku na kierunku mechanika i budowa maszyn na Politechnice Łódzkiej pt. „Projekt motocykla z silnikiem dwustronnego działania”.
O co chodzi?
Marek zachował pierwotną ideę, czyli dwa tłoki na jednym wale i jednym korbowodzie. Dalsza praca projektowa i konstruktorska biegła już własnym torem. Do każdego z tłoków przykręconyjest łącznik pomiędzy tłokami znajdującymi się wyżej. Wykonany został z zaworu wydechowego samochodu ciężarowego Iveco o grubości 9 mm i 216 mm. Należało obrobić grzybek i naciąć gwint, po czym skręcić, wzmocnić klejem i wycentrować. Nie jest to fortunne łączenie (gwint), dlatego też poprawne wycentrowanie zestawu nie należało do prostych zadań. Pracochłonny i czasochłonny był również sam montaż głowicy, która osobna dla każdej pary cylindrów, złożona jest z kilku elementów wymagających razem z cylindrami wspólnego centrowania. Ożebrowana brązowa tuleja, w której pracuje łącznik, osadzona jest w odpowiednio rozwierconych otworach po świecach zapłonowych. Świece w nowym układzie należało przenieść na bok komory spalania. Sama tuleja łącząca przeciwległe komory spalania smarowana jest (jak to w dwusuwie) olejem z mieszanki paliwowej. Niewielki luz oraz długość połączenia łącznik–tuleja zapewniają wystarczające uszczelnienie oraz odbiór ciepła. Sztywne połączenie tłoków zasadniczo zmienia warunki ich pracy, co pociąga za sobą wiele problemów, ale ma też kilka zalet, jak ograniczone „wężykowanie” ruchu tłoków, czy możliwość redukcji płaszcza tłoka, oczywiście po uprzednim zmodyfikowaniu rozrządu przezeń realizowanego.
Kliknij w obrazek i pobierz.